Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Περιβαλλοντικό πρόγραμμα "Το δέντρο"

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος «Το δέντρο» που εκπονήθηκε την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου 2013, οι μαθητές των τμημάτων Β1 και Β2 συζήτησαν για τα δέντρα και για τη χρησιμότητά τους στη ζωή μας. 
Παρατήρησαν διαφορετικά είδη δέντρων και μίλησαν για τα ενός δέντρου (κορμός, ρίζα, κλαδιά, φύλλα). 
Προσέγγισαν θέματα όπως το δέντρο στη μυθολογία και το δέντρο στη ζωγραφική με σκοπό να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας και δημιουργική δράση. 

Οι μαθητές ολοκλήρωσαν δραστηριότητες άμεσης παρατήρησης δέντρων και του περίγυρού τους, αναζήτησης πληροφοριών και συγκέντρωσης σχετικών εικόνων, παραγωγής γραπτού λόγου με θέμα το δέντρο, κατασκευή κολλάζ και εικαστική έκφραση. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην παραγωγή γραπτού λόγου από τους μαθητές με βάση το διαδικαστικό-δομικό μοντέλο διδασκαλίας. Τα στάδια ανάπτυξης που θα ακολουθήσουμε ήταν τα ακόλουθα:
1ο Στάδιο. Παραγωγή ιδεών από τους μαθητές. Πριν αρχίσει η διαδικασία συγγραφής ενός κειμένου, οι μαθητές εκφράζουν προφορικά τις ιδέες τους για το θέμα που καλούνται να γράψουν, μέσα από (α) παρατήρηση περίγυρου και παρατήρηση εικόνων, (β) σύνδεση του δέντρου με κάποιο παραμύθι, μύθο, θεατρικό έργο, (γ) ανάδειξη της προσωπικής εμπειρίας, (δ) υπόδειξη βασικού λεξιλογίου (π.χ. φύλλα, καθαρός αέρας, οξυγόνο, ρίζες, κλπ) από όπου ο μαθητής επιλέγει τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσει.
2ο Στάδιο. Πρώτη καταγραφή ιδεών: Η διαδικασία συγγραφής ξεκινά με την καταγραφή μικρών και απλών προτάσεων από τον μαθητή (είναι σημαντικό το παιδί να απελευθερώσει τη φαντασία του και να αρχίσει να γράφει αβίαστα).
3ο Στάδιο. Βελτίωση προτάσεων: Ο μαθητής γράφει μικρές προτάσεις και στη συνέχεια τις συνδέει ή αναπτύσσει δευτερεύουσες προτάσεις.
4ο στάδιο. Οργάνωση προτάσεων: Οι προτάσεις οργανώνονται στο πλαίσιο δομημένου κειμένου με πρόλογο, κυρίως θέμα και επίλογο. Είναι σημαντικό για το παιδί να διαχωρίσει τα τρία προαναφερόμενα δομικά στοιχεία του κειμένου μέσα από τεχνικές παρουσιάζονται στην τάξη (πώς ξεκινάμε; τι γράφουμε στο κυρίως θέμα; πώς τελειώνουμε ένα κείμενο;).
5ο στάδιο. Βελτίωση κειμένου: Ο μαθητής ξαναδιαβάζει το κείμενό του και με την διακριτική καθοδήγησή μας (επισημαίνουμε ορθογραφικά λάθη τα οποία σε πρώτη φάση προσπαθεί να τα διορθώσει μόνος του. Καθοδηγούμε το μαθητή να αντικαταστήσει επαναλαμβανόμενες λέξεις με άλλες συνώνυμες και να εμπλουτίσει τις προτάσεις του με περισσότερα επίθετα και παρομοιώσεις. Επίσης, βοηθάμε στη χρήση ρημάτων σε διαφορετικούς χρόνους (σε ενεστώτα αλλά και σε παρελθοντικούς χρόνους) όπως και στη χρήση ρημάτων αισθήσεων (ακούω, είδα, διέκρινα κλπ). 
Τέλος, ο μαθητής διαβάζει το κείμενό του και απαντά:
- Έγραψα όσα είχα κατά νου;
- Έχω βάλει τόνους και τελείες;
- Έχω χωρίσει το κείμενο σε παραγράφους;
- Διόρθωσα τα ορθογραφικά λάθη; 
- Όσα έγραψα θα είναι κατανοητά από τους συμμαθητές μου;
- Αυτά που έγραψα έχουν ενδιαφέρον;
- Είναι κάτι που δεν που άρεσε και θέλω να το αλλάξω;

Ακολουθούν τα φύλλα δραστηριοτήτων και τα φύλλα εργασιών τα οποία ολοκλήρωσαν οι μαθητές:




Οι εκπαιδευτικοί

Χαράλαμπος Μουζάκης & Γαρυφαλλιά Μπαρμπαδήμου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου